سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش شصت و پنجم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش شصت و پنجم


– سوال 1 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – شرط کلیت در مقدمات برهان،‌ نقطه مقابل ............... است. سوالات کارشناسی ارشد سراسری و آزاد
1) اهمال
2) جزئیت
3) حصر
4) شخصیت
پاسخ سوال 1 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 2 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – متصله لزومیه نمی تواند از مقدم ............... و تالی ............... تشکیل شود.
1) صادق - کاذب
2) صادق - صادق
3) کاذب - کاذب
4) کاذب - صادق
پاسخ سوال 2 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «1»

– سوال 3 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – قیاس: «هر برفی سفید است وبرخی جسم ها سفید نیستند» از چه طریق قابل اثبات است؟
1) فقط رد و خلف
2) فقط رد و افتراض
3) فقط خلف و افتراض
4) رد،‌ خلف و افتراض
پاسخ سوال 3 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 4 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – قضیه شرطی «هرگاه این شخص تلاش نکند،‌ موفق نمی شود» چه نوع قضیه ای است؟
1) سالبه کلیه
2) سالبه شخصیه
3) موجبه کلیه
4) موجبه شخصیه
پاسخ سوال 4 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «3»

– سوال 5 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – کدام گزینه نقیض قضیه ضروریه مطلقه است؟
1) دائمه
2) ممکنه عامه
3) مطلقه خاصه  
4) مطلقه عامه  
پاسخ سوال 5 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 6 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – هنگامی که از «واحد کلی » و «افراد متعدد یکسان در حقیقت» و«اشیاء کثیر مختلف الحقیقه» سوال می کنیم،‌ پاسخ به ترتیب کدام است؟
1) نوع،‌ فصل،‌ جنس
2) نوع،‌ حد،‌ فصل
3) نوع،‌ حد،‌ جنس
4) حد،‌ نوع،‌ جنس
پاسخ سوال 6 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 7 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – دلالت عقلی در جایی است که میان وجود خارجی دال و مدلول تلازم ............... برقرار است.
1) مفهومی
2) منطقی
3) ذهنی
4) ذاتی
پاسخ سوال 7 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 8 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – در کدام گزینه،‌ عموم و خصوص من وجه وجود ندارد؟
1) انسان و حیوان - حیوان و اسب - اسب و سفید
2) انسان و ایرانی - ناطق و کاتب - کاتب و درخت
3) انسان و اسب - اسب و درخت - حیوان و غیراسب
4) سفید و سیاه - سیاه و شیرین - شیرین و غیرتلخ
پاسخ سوال 8 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 9 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – به رای حکیم سبزواری ادراک کلیات چگونه است؟
1) نفس مثل نوریه را از دور مشاهده می کند.
2) عناوین و عکس های مثل در نفس نقش می بندند.
3) نفس با نیروی تجرد خویش آن ها را ایجاد می کند.
4) نفس با تجرید صور محسوسه به کلیات می رسد.
پاسخ سوال 9 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 10 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – کبرای استدلال «نصب امام بر خداوند متعال واجب است»،‌ کدام است و مربوط به کدام گروه است؟
1) لطف بر خداوند واجب است - اشاعره
2) نصب امام لطف است - اشاعره
3) نصب امام لطف است - امامیه
4) لطف بر خداوند واجب است‌‌ - امامیه
پاسخ سوال 10 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 11 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – در بحث حسن و قبح بنظر خواجه:
1) جواز تعاکس دلیل بر عقلی بودن آن است.
2) جواز تعاکس دلیل برشرعی بودن آن است.
3) عدم جواز تعاکس دلیل بر عقلی بودن آن است.
4) عدم جواز تعاکس دلیل بر شرعی بودن آن است.
پاسخ سوال 11 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «3»

– سوال 12 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – یک شرط برای «حسن تکلیف» و یک شرط برای «متعلق تکلیف» به ترتیب عبارتند از:
1) انتفاء مفسده،‌ امکان وجود فعل
2) علم به فعل،‌ داشتن ابزار انجام فعل
3) قدرت بر فعل،‌ متمکن از علم به فعل
4) داشتن مصلحت تامه،‌ عدم تاخیر از وقت حاجت
پاسخ سوال 12 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «1»

– سوال 13 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – معنی مقبول اراده الهی از نظر مرحوم خواجه عبارتست از:
1) علم به فعل قائم به ذات الهی
2) علم به مصلحت داعی بر ایجاد
3) علم به فعل بدون تقید به مصلحت
4) نفس فعل در فعل خود و امر به فعل در فعل غیر
پاسخ سوال 13 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 14 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – علامه حلی در توضیح و اثبات کدام صفت واجب تعالی به قضیه «ثبوت الصفه فرع عدم استحالتها» استناد می کند؟
1) علم
2) حیات
3) تکلم
4) اراده
پاسخ سوال 14 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 15 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – مراد از این عبارت کدام صفت خداوند تعالی است؟ «صدور الشیء علی الوجه الاکمل»
1) تمام بودن
2) حق بودن
3) حکیم بودن
4) قیوم بودن
پاسخ سوال 15 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «3»

– سوال 16 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – کدام گزینه درست نیست؟
1) زمان اول و آخر ندارد.
2) تتالی آنات محال است.
3) آن امری عدمی است.
4) تقدم و تاخر،‌ بین اجزاء زمان ذاتی نیست.
پاسخ سوال 16 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 17 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – بنظر مرحوم علامیه برهان از راه حدوث اجسام بر اثبات واجب تعالی،‌ با پذیرش کدام فرض صحیح و بدون اشکال خواهد بود؟
1) اصالت ماهیت
2) حدوث زمانی اجسام
3) حدوث ذاتی اجسام
4) حرکت جوهری
پاسخ سوال 17 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «4»

– سوال 18 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – باتوجه به نظریات علامه،‌ کدام مورد قاعل بالقصد محسوب می گردد؟
1) بالرضا
2) بالعنایه
3) بالتسخیر
4) بالتجلی
پاسخ سوال 18 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 19 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – فاعل خاص حرکت در حرکت جوهری کدام است؟
1) فاعل موضوع متحرک
2) فاعل موجد متحرک
3) طبیعت جوهر مادی
4) موضوع حرکت
پاسخ سوال 19 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»

– سوال 20 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) – هنگامی که دو واجب الوجود با هم مقایسه می شوند،‌ کدام یک از معانی زیر در مورد آن ها صدق می کند؟
1) امتناع بالقیاس
2) امکان بالقیاس
3) امتناع بالغیر
4) وجوب بالقیاس
پاسخ سوال 20 از سری سوالات و جزوات کارشناسی ارشد (سراسری - آزاد - وزارت بهداشت - پیام نور - علمی کاربردی) - گزینه «2»